۱۳۹۴ آذر ۳۰, دوشنبه

ایران ، سومین زندان بزرگ جهان برای روزنامه نگاران

سازمان گزارشگران بدون مرز در گزارش تازه خود گفته است که ایران با ۱۸ روزنامه‌نگار زندانی سومین زندان بزرگ جهان برای روزنامه‌نگاران است.


سازمان جهانی مدافع آزادی اطلاع‌رسانی در گزارش خود اعلام کرده که در حال حاضر ١۵٣ روزنامه‌نگاران در جهان در بازداشت به‌سر می‌برند. این تعداد نسبت به سال گذشته کاهشی ١۴ درصدی داشته است.
به گفته زمانه، بنا به این گزارش چین با ٢٣ روزنامه‌نگار بازداشتی بزرگترین زندان روزنامه‌نگاران در جهان است و به ترتیب پس از آن مصر با ٢٢، ایران با ١٨، اریتره با ١۵ و ترکیه با ٩ روزنامه‌نگار بازداشت‌شده قرار دارند. در این میان ترکیه رکورددار تعداد بازداشت در سال ٢٠١۵ بوده است.
سازمان گزارشگران بدون مرز گفته است: «در ایران برای چندمین بار موجی از بازداشت روزنامه‌نگاران به اتهام “شبکه جاسوسی” در اوائل ماه نوامبر به راه افتاد و یا ادامه بازداشت یک سال و نیمه جیسون رضاییان، گزارشگر روزنامه واشنگتن پست، نمونه‌هایی از رفتار با روزنامه‌نگاران هستند.»
این گزارش به‌عنوان نمونه به وضعیت پنج روزنامه‌نگار زندانی از کشورهای آذربایجان، چین، مصر، جمهوری دمکراتیک کنگو و ایران پرداخته که نرگس محمدی جزو آن‌هاست.
سازمان گزارشگران بدون مرز، نرگس محمدی را روزنامه‌نگار و سخنگوی کانون مدافعان حقوق بشر معرفی کرده و آورده است: «نرگس محمدی، نمونه‌‌ای از خودسری‌های دستگاه قضایی در ایران است. در سومین زندان بزرگ جهان برای روزنامه‌نگاران، دستگاه قضایی در مهار رهبر جمهوری اسلامی علی خامنه‌ای قرار دارد که با همکاری سپاه پاسداران وظیفه سرکوب مطبوعات را بر عهده دارند.»
نرگس محمدی در روز ١٣ اردیبهشت سال جاری به دادگاه احضار شد تا به دلیل اتهاماتی چون «اقدام علیه امنیت ملی» و «تبلغ علیه نظام» در فعالیت‌های پس از آزادی و شرکت در کارزارهایی چون « لغو مجازات اعدام» محاکمه شود اما در همان روز زندانی شد و همچنان در زندان به‌سر می‌برد. دلیل بازداشت نرگس محمدی از سوی مقامات ایران، سپری کردن حکم شش سال زندان‌ او عنوان شد.
در گزارش این سازمانِ جهانی مدافع آزادی اطلاع‌رسانی، تعداد روزنامه‌نگاران به گروگان گرفته‌شده در جهان ۵۴ نفر اعلام شده که این تعداد نسبت به سال گذشته رشدی ٣۵ درصدی داشته است. در سال گذشته ۴٠ روزنامه‌نگار به گروگان گرفته شده بودند.
سوریه، یمن، عراق و لیبی، کشورهایی که همچنان گرفتار جنگ و درگیری‌های نظامی هستند، به ترتیب بیشترین تعداد روزنامه‌نگاران به گروگان گرفته‌شده را دارند.
عاملان اصلی گروگان‌گیری با تعداد قربانیان‌شان به‌ترتیب گروه «دولت اسلامی» (داعش) با ١٨ روزنامه‌نگار، شیعیان حوثی‌ با ٩، جبهه النصره با چهار، القاعده با سه و ارتش آزاد سوریه با یک روزنامه‌نگار قرار دارند. مسئول گروگان‌گیری ١٩ روزنامه‌نگار نیز نامعلوم است.
سازمان گزارشگران بدون مرز در این گزارش از کاهش چشمگیر ربودن خبرنگاران در سال ٢٠١۵ خبر داد. بر این اساس در سال جاری ٧٩ روزنامه‌نگار ربوده شده‌اند که ٧٠ درصد آن در مناطق جنگی بوده است. این تعداد ۳۵ درصد کمتر از سال گذشته است.
تعداد روزنامه‌نگاران ناپدیدشده در سال ٢٠١۵ نیز هشت نفر گزارش شده که بیشتر آن‌ها در مناطق جنگی بوده‌اند.
سازمان گزارشگران بدون مرز از ۲۰ سال پیش تاکنون در پایان هر سال بیلان خشونت علیه روزنامه‌نگاران در سراسر جهان را منتشر می‌کند. این بیلان بر مبنای داده‌های گردآوری و تدقیق‌شده سازمان در طی سال است.

هیچ نظری موجود نیست: