۱۳۹۴ دی ۲, چهارشنبه

۱۶ اعدام طی روز پس از قطعنامه مجمع عمومی ملل متحد


رژیم ضدبشری آخوندی طی سه روز اخیر ۱۶زندانی را در قزوین، زاهدان، شیراز و آمل بدار آویخت. هشت زندانی امروز سه‌شنبه اول دیماه در زندان قزوین به‌طور جمعی اعدام شدند. در روز 29آذر پنج زندانی به‌طور جمعی در زندان مرکزی بندرعباس و دو زندانی ۲۶ و ۳۰ ساله به اتهام «محاربه» در میدان کوزه‌گری شیراز در ملأعام بدار آویخته شدند. روز 30آذر نیز یک زندانی ۳۱ساله در زندان آمل بدار آویخته شد.
اعدام سه زندانی در زندان گوهردشت کرج و اعدام یک زندانی که یک سرکرده رژیم را در کهنوج به مجازات رسانده بود در زندان کرمان (۲۵آذر)، اعدام یک زندانی۲۰ساله در نوشهر (۲۳آذر) و بدار آویختن یک زندانی ۲۱ساله در نورآباد ممسنی در ملأعام (18آذر)، اعدام یک زندانی در زندان مرکزی بندرعباس (۱۶آذر) و اعدام یک زن در زندان قزوین، اعدام جمعی چهار زندانی 23 تا 35ساله در زندان مرکزی زاهدان (شامل دو برادر به نامهای عطاالله و محمد گمشاد زهی به اتهام درگیری با مأموران سرکوبگر)، اعدام یک زندانی ۳۶ساله در گرگان (۱۵آذر) از جمله جنایتهای رژیم آخوندی است که در دو هفته اخیر به ثبت رسیده است.
رژیم آخوندی شماری از مخالفان و زندانیان سیاسی را در پوش مجرمان عادی و زیر عنوان «محاربه» اعدام می‌کند. اخبار بسیاری از اعدامهای مخفی هیچ‌گاه به بیرون از زندانها و مراکز سرکوب رژیم درز پیدا نمی‌کند.
در همین حال دهها زندانی از جمله برزان نصرالله‌زاده و سجاد سنجری و حمید احمدی که به هنگام ارتکاب جرم انتسابی کمتر از 18سال داشتند، در نوبت اعدام قرار دارند. برزان از زندانیان اهل سنت، در سال ۱۳۸۹، زمانی که دانش آموز سال سوم دبیرستان بود، بازداشت و پس از تحمل ماهها حبس انفرادی به اتهام «محاربه» به اعدام محکوم شد. به گفته بستگان برزان، او « نه کسی را کشته بود و نه به گروهی وابسته بود نه اسلحه‌یی داشت».
عفو بین‌الملل در روز 8دسامبر، ضمن فراخوان به لغو حکم اعدام زندانیان نوجوان نوشت: «ایران... وضعیت شرم‌آور خود را به‌عنوان بیشترین تعداد اعدام رسمی مجرمان نوجوان محکم و سیمانکاری می‌کند... استفاده ادامه‌دار ایران از حکم مرگ علیه افرادی که در هنگام ارتکاب جرم کمتر از 18سال سن داشته‌اند، وحشیانه، غیرانسانی، و به‌شدت غیرقانونی است».
در روز۲۶آذر (۱۷دسامبر) به‌دنبال تصویب شصت و دومین قطعنامه محکومیت نقض حقوق‌بشر در ایران خواستار این هستیم که قاتلان مردم ایران توسط شورای امنیت ملل‌متحد مورد محاسبه قرار گیرند و به‌خاطر جنایت علیه بشریت محاکمه شوند. وی تأکید کرد این لازمه احترام به آرای جامعه جهانی در محکومیت نقض سیستماتیک و وحشیانه حقوق‌بشر در ایران است.

هیچ نظری موجود نیست: