۱۳۹۴ دی ۲۷, یکشنبه

مبادله ایران و امریکا ؛ و آزادی کشیش زندانی « سعید عابدینی »


در راستای مصوبات شورای عالی امنیت ملی ایران و مصالح کلی نظام چهار زندانی ایرانی دو تابعیتی از جمله مسیحی سعید عابدینی ظرف روز جاری در چهار چوب مبادله زندانیان آزاد شدند.”
به گزارش خبرگزاری ها در حالی که گفته می‌شود بخشی از مذاکرات جان کری و محمدجواد ظریف به مبادله زندانیان ایران و آمریکا اختصاص داشته است، عباس جعفری دولت‌آبادی، دادستان تهران گفته است که آزادی زندانی‌های “دوتابعیتی” در ایران “در راستای مصوبات شورای عالی امنیت ملی ایران و مصالح کلی نظام” صورت گرفته است.این افراد ظرف روز جاری شنبه ۲۶ دی ماه ۱۳۹۴ ( ۱۶ ژانویه ۲۰۱۶) در چهار چوب مبادله زندانیان آزاد شدند.”
کشیش سعید عابدینی از نوکیشان مسیحی، جیسون رضاییان خبرنگار واشنگتن پست،امیر حکمتی و نصرت‌الله خسروی رودسری چهار ایرانی دو تابعیتی آزاد شده از زندان های ایران هستند.
خبرگزاری دولتی ایران، ایرنا نام زندانی‌های آزادشده در آمریکا را نادر مدانلو، بهرام مکانیک، خسرو افقهی، آرش قهرمان، تورج فریدی، نیما گلستانه و علی صابونچی معرفی کرده است.

* در همین زمینه : جان کری خواستار آزادی فوری آمریکایی‌های زندانی در ایران شد

یک مقام آمریکایی به خبرگزاری آسوشیتدپرس گفته است که توافق بر سر تبادل این زندانی‌ها بعد از ۱۴ ماه مذاکره “در ۲۴ ساعت گذشته” به دست آمده است.
به گفته مقام‌های ایرانی و آمریکایی دولت سوئیس در مبادله زندانی‌ها نقش ایفا کرده است.
خبرگزاری آسوشیتدپرس نیز گفته است که هر چهار آمریکایی ایرانی‌تبار آزاد شده و با پرواز هواپیمایی سوئیس از کشور خارج شده اند.
نغمه عابدینی همسر کشیش سعید عابدینی نیز در توییتر خود آزادی سعید را تایید کرده است.

* در همین زمینه : قانونگذاران کشورهای جهان خواستار آزادی کشیش سعید عابدینی شدند

شورای عالی امنیت ملی ایران به ریاست رییس جمهوری، حسن روحانی، و تحت نظارت رهبر جمهوری اسلامی ایران، ایت الله خامنه ای، تصمیم گیری می کند.
در طی یکسال اخیر و در کنار مذاکرات هسته ای ایران و آمریکا، بارها بحث درخواست آزادی زندانیان آمریکایی دوتابعیتی در ایران مطرح شده اما مقام های ایران پاسخ مشخصی به آن نداده بودند. بعد از توافق هسته ایی ایران و جامعه جهانی، موضوع زندانیان ایرانی-آمریکایی به مساله ای مهم بین دو کشور تبدیل شده است.

* در همین زمینه : آزادی کشیش سعید عابدینی در سایه توافق هسته ایی ؟!

در زمان طرح بررسی توافق هسته ای با ایران در کنگره آمریکا، سناتورها و نمایندگان جمهوری خواه کنگره آمریکا بارها دولت این کشور را به کوتاهی در قبال آزادی آمریکایی های زندانی در تهران متهم کردند.

* در همین زمینه : احتمال آزادی کشیش سعید عابدینی در صورت آزادی شهروندان ایران در آمریکا

سعید عابدینی در جریان سفری که «برای بازدید از خانواده و پیگیری تاسیس یک پرورشگاه» به ایران داشته است، از ۵ مهر ماه ۱۳۹۱ در زندان اوین در حبس بود. پس از بازداشت ” سعید ” همسر وی در این باره گفته بود : « سعید زمانی که در ایران بسر می بُرد با ایمان و گرویدن به مسیحیت از منظر جمهوری اسلامی خود تبدیل به یک مجرم شد».
اولین جلسه دادگاه « سعید عابدینی » از نوکیشان مسیحی مقیم امریکا صبح روز دوشنبه سوم بهمن ماه ۱۳۹۱ ( ۲۲ ژانویه ۲۰۱۳) بطور غیرعلنی به ریاست قاضی پیرعباسی در شعبه ۲۶ دادگاه انقلاب تهران برگزار شد.
دادگاه اتهام این نوکیش مسیحی را « تشکیل کلیساهای خانگی به قصد برهم زدن امنیت کشور و تبانی جهت ارتکاب جرم» عنوان  و وی را به هشت سال حبس محکوم کرد.

هیچ نظری موجود نیست: