۱۳۹۴ دی ۶, یکشنبه

نامه زندانیان سیاسی خطاب به وزیر آموزش عالی


پنج تن از زندانیان سیاسی زندان رجایی شهر کرج در نامه‌ای به محمد فرهادی وزیر آموزش عالی با اشاره به وجود مسئله فروش مدارک تحصیلی و جعلی در زندان و خارج از زندان و عدم رسیدگی مسئولین به این موضوع خواستار پس گرفتن و ابطال مدارک تحصیلی خود شدند.
متن کامل نامه به شرح زیر می‌باشد:
به وزیر محترم آموزش عالی جناب آقای دکتر محمد فرهادی
اگر چه طرح مدرک گرایی در جامعه ما مشکل نوظهوری نیست، ولی این موضوع باعث بروز تخلفات بسیاری در امر داشتن یک مدرک دانشگاهی شده است. مسائلی هم چون خرید و فروش سوالات کنکور سراسری، فروش پایان نامه‌ها و یا خرید مدرک از برخی دانشگاه‌های مکاتبه‌ای خارجی و امثالهم روش‌های مدونی هستند که در کنار شیوه قدیمی جعل مدرک همواره چون نقاط تاریکی در امر آموزش عالی انگشت اتهام را به سمت هر آن کس که به خون جگر مدرک واقعا معتبری هم دارد متوجه کرده است.
می‌دانید که دامنه این افتضاحات در سطوح بالای اداری کشور رسوخ کرده تا جایی که برخی افراد که در هیئت دولت کرسی‌های همکاری شما را هم داشته‌اند آلوده آن بوده‌اند. احتمالا اگر کسی در کنار دست شما در هیئت دولت بنشیند و به ظاهر همان برچسب و عنوان شما را داشته باشد و شما بدانید که ایشان همچون شما زحمت، مرارت و تحمل تمام سختی‌های تحصیلی شما را طی نکرده است و مدرک غیر معتبر دارد حال شما خراب می‌شود به هر حال دیده‌ایم که وزارتخانه مطبوع شما مدرک بسیاری از دانشگاه‌های خارجی را هم معتبر نمی‌داند چه برسد به مدرک جعلی.
آقای فرهادی اگر چه نجابت ما ایرانی‌ها مانع حرف زدن پشت سر اموات می‌شود اما به یاد دارید افتضاح مدرک مرحوم کردان را و امثال ایشان را؟؟ البته ما همچون شما موفق به تعالی گرفتن و توفیق اجتماعی و سیاسی پس از انقلاب نشده‌ایم تا در هیأت دولت تکیه بر کرسی وزارت بدهیم و اکنون بیش از ۵ سال است که بر اثر همان اتفاقات اجتماعی و سیاسی به عنوان عده‌ای زندانی سیاسی در زندان هستیم ولی شگفت این که در زندان هم کسانی با مدارک دوپینگی وجود دارند که حال ما را خراب می کنند. اگر شما از فاجعه اعطای مدارک دانشگاه در زندان‌ها خبر دارید و حرفی نمی‌زنید که هیچ؛ اما اگر خبر ندارید به اطلاع می‌رسانیم متاسفانه در زندان رجایی شهر کرج با وقاحت تمام صحت و سلامت دانشگاه را به افتضاح و ابتذال کشانده‌اند.
در این به اصطلاح مراکز دانشگاهی که مدارکشان هم از نظر وزارت علوم کاملا معتبر است معمولا از کسانی با عنوان استاد استفاده می‌کنند که چیزی برای ارائه به دانشجو ندارند و زندانی دانشجو هم هفتاد، نود درصد اوقات هدفی به جز تحصیل برای مدرک دانشگاهی ندارد چون از زد و بند و جابه جایی مواد در زندان اطلاع ندارید توضیح بیشتری نمی‌توانیم بدهیم و اندک افراد باقی مانده که استعداد کسب مدرک دانشگاهی دارند مطلقا چیزی به نام آموزش برایشان وجود ندارد و دانشجویان دلیلی برای حضور در کلاس نمی‌بینند و در آخر ترم هم اساتید محترم بلا استثناء در جلسات، جواب سوالات را در همان زمان آزمون روی تخته وایت برد می‌نویسند که دانشجویان عزیز هم حتی زحمت تقلب نویسی را به خود راه ندهند که مبادا سطح نمرات پایین بیاید و نتیجه این آموزش دانشگاه هم این است که شخص رئیس سازمان زندان‌ها فخر و مباهات می‌کند که تعدادی زندانی را به تحصیلات عالیه مزین کرده است و رئیس زندان رجایی شهر هم بودجه مناسب به دست می‌آورد و حداقل آن را خرج دانشگاهش کرده و الباقی آن را هم هزینه امور جاری می‌کند. زندانی هم راضی است چرا که در این وضعیت مدرک پرستی جامعه وقتی آزاد شود سرش بی‌کلاه نخواهد ماند و تنها چیزی که مجعول می‌ماند قسمت دانشجو و یا دانش آموختگی است.
راستش می‌دانیم بسیاری از معضلات ناشی از گرایش مدرک گرایی تقصیر جنابعالی است اما دو چیز ما را ترغیب به نوشتن این نامه به شما کرد اول اینکه رئیس قوه قضاییه اخیرا فرمودند که شیب رشد علمی کشور کند شده است و دستور بالا کشیدن رشد علمی کشور را داده‌اند، اما ما که در زندان هستیم می‌دانیم که نتیجه چه خواهد شد. حال رئیس قوه قضاییه که وظیفه‌اش بالا کشیدن سطح علمی دانشگاه شریف و شهید بهشتی تهران که نیست قطعا می‌خواهد دوباره در دانشگاه‌های زندان این امر خطیر را محقق کند. دوم اینکه در زندان هم همبندیانی داریم با مدارک کاردانی و کارشناسی در رشته‌های مختلف ولی وقتی به جامعه اداری بیانیه می‌نویسند سوای غلط انشایی و املایی طوری می‌نویسند که شبیه دانش آموزان پنجم ابتدایی است حال جالب این است که این جماعت در زندان مثل همان جماعت در جامعه با پرویی از مدرک جعلی و دوپینگیشان دفاع می‌کنند و اصطلاحا از رو هم نمی‌روند به هر حال شاید هم حق دارند چون مدرکشان مهر وزارت علوم را دارد و از نظر شما هم معتبر بنابراین از محضر شما خواسته‌ای داریم که شاید بتوانید این حداقل را برای ما انجام دهید. جناب آقای دکتر فرهادی لااقل محبت کنید و تنها ارتباط ما را با وزارت خانه تحت امر که عامل چنین افتضاحی است قطع کنید و مدارک تحصیلی ما را هر چند با سختی و هزار مشقت به دست آوردیم پس گرفته و ابطال کنید.
زندانیان سیاسی زندان رجایی شهر
۱- علیرضا فراهانی
۲- ایرج حاتمی
۳- فرید آزموده
۴- بهزاد ترحمی
۵- محمد رضا عالی پیام
نوشین ارشادی

هیچ نظری موجود نیست: