۱۳۹۴ دی ۴, جمعه

روزنامه‌نگاران بازداشت شده، دستاویز رقابت‌های سیاسی شده‌اند

کانون مدافعان حقوق بشر در ادامه گزارش‌های ماهانه خود به بررسی‌ وضعیت حقوق بشر در ایران در آبان ماه 1394 پرداخت.
کانون مدافعان حقوق بشر که ریاست آن‌ بر عهده شیرین عبادی است در گزارش خود با اشاره به بازداشت تعدادی از روزنامه‌نگاران و در پی آن، موضع‌گیری‌های متضاد برخی مسئولان حکومتی، اعلام کرد که روزنامه‌نگاران بازداشت شده، دستاویز رقابت‌های سیاسی درون حکومتی شده‌اند.
از همین رو این سازمان مردم‌نهاد از اینکه «بازداشت‌شدگان در دوران تحقیقات مقدماتی، با فشارهای طاقت فرسای روانی برای اخذ اقرار و اعتراف علیه خود و اثبات ادعای بازداشت‌كنندگان قرار گرفته باشند»، ابراز نگرانی کرد.
کانون مدافعان حقوق بشر در ادامه گزارش خود با اشاره به موضوع سلول انفرادی و تأثیرهای منفی که می‌تواند بر فرد بازداشت‌شده داشته باشد، اعلام کرد که هدف اصلی مأموران امنیتی از نگهداری متهمان در سلول‌های انفرادی در مرحله تحقیقات مقدماتی، اعمال فشار بر فرد بازداشت‌شده برای اخذ اعتراف علیه خود و البته براساس خواسته‌های بازجو است.
بنابراین کانون مدافعان حقوق بشر از آنجا که تحت فشار قرار دادن فرد بازداشت‌شده برای اعتراف علیه خود را مخالف اصول قانونی و شرعی در مرحله تحقیقات مقدماتی می‌داند، خواهان تحت تعقیب قرار دادن متخلفان شد؛ چرا که بر اساس دیدگاه این سازمان مردم نهاد، متخلفان مبنا و اساس دادرسی عادلانه را زیر سؤال می‌برند.
در گزارش کانون مدافعان حقوق بشر که به دو زبان فارسی و انگلیسی منتشر می شود، همچنین در سه بخش "حقوق مدنی و سیاسی و فرهنگی"، "حقوق اقتصادی و اجتماعی" و "میراث فرهنگی و محیط زیست" به بررسی وضعیت حقوق بشر در ایران پرداخته شده است.
به گزارش سایت کانون مدافعان حقوق بشر، متن گزارش ماه آبان 1394 کانون مدافعان حقوق بشر که در اول آذر ماه 1394منتشر شده، به شرح زیر است:

گزارشی مختصر از وضعیت حقوق بشر در ایران در ماه آبان 1394
مقدمه

با بازداشت تعدادی از روزنامه‌نگاران در آبان ماه و در پی آن، موضع‌گیری‌های متضاد برخی مسئولان حکومتی، این گمانه تقویت شده است که روزنامه‌نگاران بازداشت شده، دستاویز رقابت‌های سیاسی درون حکومتی شده‌اند. از همین رو بیم آن می‌رود که این بازداشت‌شدگان در دوران تحقیقات مقدماتی، با فشارهای طاقت فرسای روانی برای اخذ اقرار و اعتراف علیه خود و اثبات ادعای بازداشت‌كنندگان قرار گرفته باشند.
بنابراین در این بازداشت‌ها و بازداشت‌های دیگر آنچه مهم به‌نظر می‌رسد، نحوه بازداشت و نگهداری متهمان در مرحله تحقیقات مقدماتی است.
بر اساس قوانین و مقررات نظام جمهوری اسلامی ایران، نگهداری متهمان در سلول‌های انفرادی، مصداق بارز شکنجه روانی محسوب شده و ممنوع است اما متأسفانه مأموران امنیتی و قضایی همچنان از آن استفاده می‌کنند. این در حالی است که برخی مسئولان از طرح ادعای بازداشت‌کنندگان و دفاعیات بازداشت‌شدگان در دادگاه و در مرحله رسیدگی به اتهامات سخن گفته‌اند. بنابراین باید تصریح کرد که بازداشت‌شدگان پس از نگهداری در سلول‌های انفرادی برای زمان طولانی و همچنین قطع تماس با محیط بیرون، قطعاً در موضع و موقعیت برابر با بازداشت‌کنندگان نبوده و نخواهند بود.
همانگونه که تاکنون، بارها شاهد بوده‌ایم، متهمان در سلول‌های انفرادی به‌دلیل عدم تحمل شرایط سخت و شکنجه‌های روانی، مجبور به اعتراف‌های خلاف واقع علیه خود و اقرارهای منطبق با خواسته‌های بازجویان شده‌اند که پس از آزادی از زندان، آن‌را تکذیب کرده‌اند. البته چنین اعتراف‌هایی بر اساس قوانین و شرع اسلام، فاقد اعتبار و ارزش حقوقی است؛ همانگونه که نزد افکار عمومی نیز قابل استناد و پذیرش نیست.
از همین رو نگهداری متهمان در سلول‌های انفرادی، از مهم‌ترین مؤلفه‌هایی است که نباید نادیده گرفته شود. اما متاسفانه در دادگاه‌هایی که شاهد برگزاری آنها بوده‌ایم، الزامات غیرحقوقی، مستند صدور احکام غیرعادلانه قرار گرفته است.
بنابراین کانون مدافعان حقوق بشر بر لزوم رعایت اصول قانونی و شرعی در مرحله تحقیقات مقدماتی که مبنا و اساس دادرسی عادلانه است، تأکید کرده و خواهان تحت تعقیب قرار دادن متخلفان است.
در گزارش ماه آبان 1394 همچنین خلاصه ای از وضعیت نقض حقوق بشر در ایران در آبان ماه ۱۳۹4 در پی می‌آید. این گزارش بر مبنای اطلاعاتی است که در سایت‌ها و رسانه‌های مختلف درج شده و صحت آن به احراز رسیده است و در سه بخش و به دو زبان فارسی و انگلیسی منتشر می شود.

وضعیت حقوق بشر در ایران در ماه آبان 1394
بخش اول – حقوق مدنی، سیاسی و فرهنگی
الف- وضعیت فعالان سیاسی، اجتماعی و فرهنگی
1) در این ماه حدود 34 بازداشت شدند که بازداشت شدگان عبارتند از: آفرین چیت‌ساز، احسان مازندارنی، سامان صفرزایی و عیسی سحرخیز- 4 روزنامه‌نگار-، سیامک نمازی- فعال مدنی-، صهبا فرنوش، نگار باقری، نوا منجذب، یاور حقیقت، نوید اقدسی، هلیا مشتاق، کیوان نیک آیین، پروین نیک آیین، یگانه آگاهی، متین جانمیان، عرشیا روحانی، نوید همت، ساناز اسحاقی، نیکا پاکزادان، فرزانه دانشگری و نغمه ذبیحیان- ۱۶ شهروند بهایی.
همچنین سیمین عیوض زاده- مادرامید علی شناس که در زندان به‌سر می‌برد-، هاشم زینالی- پدر سعید زینالی، دانشجویی که پس از حوادث ۱۸ تیر 78 مفقود شده است-، رضا ملک- زندانی سیاسی سابق-، محسن شجاع- فعال مدنی- و تعدادی از شاگردان محمد علی طاهری در پی تجمع در مقابل زندان اوین، بازداشت شدند.
از سوی دیگر درپی اعتراض‌های خیابانی در مناطقی که آذری‌نشین است، تعدادی از شهروندان بازداشت شدند. همچنین سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران از دستگیری چند نفر- بدون ذکر نام و تعداد- به اتهام آنچه «اعلام فراخوان جهت ایجاد شرایط آشوب و التهاب درجامعه و تحریک آذری زبان‌های گیلان از طریق فضای مجازی می‌نامید»، خبر داد.
از سوی دیگر برخی خبرها از بازداشت سعید سلطانی و مقصود بصیرپور- 2 فعال مدنی-، فاطمه مثنی- زندانی سیاسی سابق-، امین ایهاوند و مژگان عباس باشی- 2 پیرو طریقت یارسان-، سید طه کریمی، امین الله دهمرده، امان الله بلوچی و حافظ عبدالرحیم کوهی- 4 فعال مذهبی اهل سنت- حکایت دارند.
لازم به تذکر است که چند نفر از افراد بازداشت شده پس از مدتی با تودیع وثیقه بصورت موقت تا روز محاکمه از زندان آزاد شدند.
2) هادی حیدری- کارتونیست- برای گذراندن یک سال حبس و جعفر عظیم زاده- فعال کارگری- برای گذراندن شش سال حبس، بازداشت و به زندان منتقل شدند. همچنین محمدرضا پورشجری با پایان دوره محکومیت از زندان آزاد و برای تحمل دو سال تبعید، به شهر یزد فرستاده شد.
3) اسماعیل گرامی مقدم- عضو حزب اعتماد ملی- به ۵ سال حبس تعزیری، ریحانه طباطبایی- روزنامه نگار- به یک سال حبس تعزیری و دو سال محرومیت از عضویت در احزاب، گروه‌ها، دستجات سیاسی و فعالیت در رسانه‌ها و مطبوعات و فضای مجازی، سولماز ایکدر- روزنامه نگار- به سه سال حبس تعزیری و سیاوش علیخانی- هوادار گروه عرفان حلقه- به دوسال حبس تعلیقی محکوم شدند. همچنین حکم دو سال حبس محمدرضا نکونام- فعال مذهبی- تأیید شد.
4) سیدعبدالرسول موسوی- فعال مذهبی-، زرتشت (اسماعیل) احمدی راغب- فعال مدنی- و سید منصور موسوی- فعال فرهنگی- به دادگاه احضار شدند. همچنین کورش زعیم- عضو جبهه ملی ایران-، جهانگیر سلیمی- حامی طریقت اهل حق- و پروین محمدی- فعال صنفی- به وزارت اطلاعات احضار شد. از سوی دیگر افسانه بایزیدی- دانشجو- که در بازداشت به‌سر می‌برد، تفهیم اتهام شد.
5) رضا خندان، نسرین ستوده، شهین مهین فر و محمد نوری‌زاد برای چند ساعت بازداشت شدند.

ب- وضعیت حقوق فرهنگی
1) پایگاه اینترنتی «یک بیست» و وبلاگ «صوفی جم خانه» مسدود شدند.
2) تصویرهای پگاه آهنگرانی و باران کوثری- دو بازیگر سینما- از تیزرهای تلویزیونی حذف شدند.
3) کنسرت رهبر ارکستر ترکیه در تهران لغو شد.
پ- سایر موارد نقض حقوق بشر
1) در این ماه حداقل تعداد 13 نفر اعدام شدند. اسامی اعدام شدگان که نام کامل برخی از آنان مشخص نشده است ولی مقام های قضایی یا رسانه های وابسته به دولت ایران یا سایت های خبری اعدام آنها را تأیید کرده اند، به شرح زیر است:
«ه.م»، «الف.ع» و «ن.ح» در شهرستان بافت و«ع.س» در ملاء عام در شهر خوی اعدام شدند. مقام‌های قضایی اتهام این افراد را تجاوز به عنف اعلام کردند. همچنین رسانه‌های وابسته به دولت ایران از اعدام دو نفر در ملاء عام در استان گلستان به اتهام تجاوز به عنف خبر دادند.
«حمید» و «قربانعلی» در زندان رجایی‌شهر اعدام شدند. رسانه‌های وابسته به دولت ایران اتهام این افراد را قتل عمد عنوان کردند.
همچنین برخی خبرها از اعدام «محمد یونس جمال الدینی» در زاهدان به اتهام قتل عمد، «برکت ملک رئیسی» در اصفهان به اتهام حمل و نگهداری مواد مخدر، «صیاد نریمانی» در تبریز به اتهام قتل عمد، «رحیم احمدی» در تبریز به اتهام قتل عمد و «محمد علی مرادی» در تبریز به اتهام قتل عمد حکایت دارند.
2) رسانه‌های وابسته به دولت ایران از صدور حکم اعدام برای دو نفر- بدون ذکر نام- به اتهام قتل عمد خبر دادند. همچنین رسانه‌های وابسته به دولت ایران از تأیید حکم اعدام دو نفر در دیوان عالی کشور- بدون ذکر نام- به اتهام قتل عمد خبر دادند. برخی سایت‌های خبری نیز از تأیید حکم اعدام شهرام احمدی در دیوان عالی کشور خبر دادند.
3) وضعیت برخی زندانیان همچنان ناگوار گزارش می‌شود، به گونه‌ای که تعدادی از آنان مانند امید کوکبی، ابوالقاسم فولادوند، آتنا دائمی، مصطفی (کیوان) داودی، زینب جلالیان، ریحانه حاج ابراهیم دباغ، سهیل بابادی، علیرضا گلی پور و گل محمد شاهوزهی بیمار هستند که نسبت به درمان و معالجه آنها اقدامی جدی صورت نگرفته است. همچنین سیدسراج الدین میردامادی، به‌دلیل مخالفت با زدن دستبند و پابند از اعزام برای درمان محروم شد. ماشالله حائری نیز بدون طی دوره درمان، به زندان بازگردانده شد.
4) عباس لسانی به زندان شیراز و میثاق یزدان نژاد به زندان اوین منتقل شدند. لازم به توضیح است که این انتقال‌ها بدون ذکر علت مشخص و خلاف آیین نامه امور داخلی زندان‌ها صورت گرفته است.

بخش دوم – حقوق اقتصادی و اجتماعی
وضعیت اقتصادی و اجتماعی در ایران همچنان نامناسب گزارش می شود؛ به‌گونه‌ای که پرداخت‌های حقوق و مزایای کارگران شرکت سپنتا بین‌الملل خوزستان برای مدت 12 ماه، کارگران آبداران شهرستان لنده در استان کهگیلویه و بویر احمد برای ۵ تا ۹ ماه، کارگران سیمان لوشان برای مدت 12 ماه، کارگران کاشی کویر یزد برای مدت سه ماه، کارگران کارخانه «کومه ایران» برای مدت ۶ ماه، کارگران پیمانکاری شهرداری شوشتر برای مدت هشت ماه به تعویق افتاده است. همچنین پرداخت‌های حقوق و مزایای 40 کارگر معدن پابدانا جنوبی برای مدت سه ماه، حدود ۶۰ کارگر شرکت عرف ایران برای مدت دو ماه،200 کارگر منطقه ویژه عسلویه برای مدت شش ماه، حدود ۸۰۰ کارگر کارخانه «لوله و نورد صفا» برای مدت پنج ماه، حدود ۸۰ کارگر پروژه سد تنگ سرخ یاسوج برای مدت ۸ ماه، 300 کارگر شرکت معدنی نگین برای مدت دو ماه و نزدیک به 200 کارگر کارخانه واگن پارس برای مدت چهار ماه تا زمان تهیه این گزارش به‌تعویق افتاده است.
1) پنجاه کارگر کارخانه «فولاد قزوین»، سی کارگر شرکت «ت» و 54 کارگر کارخانه «گاز کنترل پارس» از محل کار خود اخراج شدند. همچنین با تعطیلی واحد هفتم کارخانه سیمان تهران، 113 کارگر پیمان‌کاری با دو ماه حقوق معوقه و تعطیلی «تبریز کف»، 200 کارگر بیکار شدند.
2) محل‌های کسب زهرا گلابیان و ذکرالله بابایی- دو شهروند بهایی- پلمپ شد. همچنین مأموران قضایی، اجناس کارخانه شیشه تراشی افراسیاب خانجانی- شهروند بهایی- را مصادره کردند.

بخش سوم- میراث فرهنگی و محیط زیست
اخبار منتشر شده از محیط زیست در آبان ماه، همچنان نشان از نامناسب بودن وضعیت این حوزه دارد؛ به‌گونه‌ای که کارشناسان از مسأله خشکسالی و بحران آب در برخی مناطق ایران و در پی آن از مسأله مهاجران خشکسالی سخن می‌گویند که می‌تواند در نتیجه آن، به فرونشست زمین در مناطق دیگر منجر ‌شود.
1) مقام دولتی از سدسازی‌ها، عدم توجه به حق ‌آبه زیست‌محیطی و چاه‌های غیرمجاز، به‌عنوان عوامل تبدیل شدن تالاب جازموریان کرمان به یکی از کانون‌های اصلی تولید گرد و غبار در کشور یاد کرد.

خاتمه
کانون مدافعان حقوق بشر در پایان گزارش ماه آبان 1394، همچون گذشته با تأکید بر قوانین و مقررات داخلی و معاهدات بین‌المللی، اعلام می‌کند که هدف اصلی مأموران امنیتی از نگهداری متهمان در سلول‌های انفرادی در مرحله تحقیقات مقدماتی، اعمال فشار بر فرد بازداشت‌شده برای اخذ اعتراف علیه خود و البته براساس خواسته‌های بازجو است؛ موضوعی که خود مصداق شکنجه است.

شیرین عبادی
رییس کانون مدافعان حقوق بشر
اول آذر ماه 1394

توضیح: علاقه مندان می‌توانند برای کسب اطلاعات بیشر در خصوص این گزارش به سایت‌ها و خبرگزاری‌های زیر مراجعه کنند: خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، خبرگزاری رسمی ایران (ایرنا)، خبرگزاری کار ایران (ایلنا)، خبرگزاری فارس، خبرگزاری مهر و باشگاه خبرنگاران جوان و سایت‌های کانون مدافعان حقوق بشر، مرکز حامیان حقوق بشر، الف، کمیته گزارش‌گران حقوق بشر، ندای آزادی، بازتاب، هرانا، قانون، کلمه، محبت نیوز، سنی آنلاین، کمپین بین المللی حقوق بشر در ایران، مجذوبان نور، ملی- مذهبی، موکریان، ندای سبز آزادی، رادیو زمانه، رادیو فردا، بی بی سی و روزآنلاین.

پیام کریسمس اوباما به یاد «مسیحیان خاورمیانه و قربانیان داعش»


اوباما اشاره کرد که ناقوس کلیساها در کشورهایی برای قرن ها در روز کریسمس به صدا در می آمدند، اما امسال ساکت هستند. به گفته رئیس جمهوری آمریکا، این سکوت نشان دهنده قساوت و بی‌رحمی داعش در برابر مسیحیان است.
به گزارش «محبت نیوز» رئیس جمهوری آمریکا در پیام عید کریسمس امسال خود ضمن ابراز همدردی با آن گروه از مسیحیانی که از برگزاری جشن میلاد مسیح محروم شده‌اند، گفت او و همسرش در این ایام، بویژه به یاد مسیحیانی هستند که در برخی نقاط خاورمیانه متحمل بی رحمی و قساوت داعش هستند.
به گفته صدای امریکا، رئیس جمهوری ایالات متحده در پیام خود گفت، در این ایام مسیحیان در آمریکا و سراسر جهان آماده جشن میلاد مسیح می شوند. در این ایام، آنهایی که خوشبخت هستند در کشورهایشان آزادانه جشن می‌گیرند و بابت این نعمت سپاسگزار هستند.
آقای اوباما افزود، او و همسرش میشل، به یاد مسیحیانی هستند که از این حق برخوردار نیستند و نیز به یاد آنهایی هستند که با خشونتی غیرقابل وصف، از سرزمین‌های باستانی خود رانده شده‌اند.
وی در ادامه به برخی مناطق خاورمیانه اشاره کرد که ناقوس کلیساها برای قرن ها در روز کریسمس به صدا در می آمدند، اما امسال ساکت هستند. به گفته رئیس جمهوری آمریکا، این سکوت نشان دهنده قساوت و بی‌رحمی داعش در برابر مسیحیان است.
گروه افراطی موسوم به “دولت اسلامی” یا داعش، در ویدیویی که چند ماه پیش منتشر کرد، اعدام سه مسیحی آسوری را نشان داد و مسیحیان را تهدید کرد که اگر به اسلام روی نیاورند، با مرگ روبرو خواهند شد.

* در همین زمینه : اسلامگرایان داعش ۲۸ مسیحی را بدلیل «مخالفت با پذیرش اسلام» اعدام کرد



پیکارجویان داعش در سال جاری تعدادی از مسیحیان را در شمال شرقی سوریه، و همچنین کردها و ایزدیان را در عراق ربودند و مسیحی‌ان قبطی در لیبی را نیز کشتند.
به گزارش هافینگتون پست در اواسط سال جاری میلادی که رو به پایان است، تعدادی از رهبران کلیساها از کشورهای خاورمیانه در سوریه گردهم آمدند و در مورد خطر اسلام گرایی افراطی هشدار دادند. آنها در این گردهمایی از جهان خواستند به بقای مسیحیان در منطقه کمک کنند.
سومالی و برونئی نیز از جمله کشورهایی هستند که مسیحیان به علت نگرانی از خشونت های فرقه ای و مذهبی، قادر نخواهند بود امسال کریسمس را جشن بگیرند. مقام‌ها در سومالی می‌گویند مراسم کریسمس و جشن سال نو مسیحی، بر خلاف فرهنگ اسلامی است.

۱۳۹۴ دی ۳, پنجشنبه

کریسمس و سال نو بر همه شما عزیزان فرخنده باد

کریسمس و سال نو بر همه شما عزیزان فرخنده باد.
سالی پر از برکات روحانی، جسمانی و مالی برای همه شما گرامیان، بنام عیسی مسیح از خداوند میطلبم.
عیسی مسیح فرمود: بخواهید تا به شما داده شود. در آستانه کریسمس و سال نو مسیحی، آرزوی دل خود را به حضور خداوند ببرید. او شما را دوست دارد، از گناهان شما با خبر، و قادر است آنها را بخشیده و از وجود و زندگی شما دور ساخته و تولدی تازه و بی عیب به شما عطا فرماید. این فرصت را به خودتان بدهید تا معجزه مسیح را در جسم و روح تجربه نمایید.

ریشه های پنهان اسلام داستان دوقرن فریب

یکی از جنجال بر انگیز ترین کتابهای که بر اساس یاقته های جدید، بوسیله محققین و قرآن شناسان آلمانیKarl-Heinz Ohlig  و Gerd-R Puin در مورد قرآن، نوشته شده است «The Hidden Origins of Islam: New Research into Its Early History«نام دارد.


این کتاب حاوی مجموعه ای از مقالات است که در نظر دارد پیداییش پنهانی(آغاز پنهان) یکی ازادیان اصلی جهان بنام اسلام را هرچند اندک روشن سازد. این نیت و قصد که من آنرا پیدایش پنهان اسلام نامیدم، ممکن است براحتی بسیاری را متحیرسازد. بدین دلیل که پیدایش و پس از آن پیشرفت ادیان اندکی بوضوح وروشنی اسلام است.

در اوایل قرن ششم میلادی(570-632)، محمد پیامبر بر انگیخته شد. او مدعی نزول وحی ازطرف الله درمکه ومدینه شد وسرانجام تمامی قبایل عرب شبه جزیره عربستان را به امتی واحد، تحت یک مذهب ورهبریت سیاسی درآورد. زندگی پیامبر،رشدوتربیت او،فعالیت های او،ازدواج های او، هجرت اوازمکه به مدینه درسال (622 میلادی)، وجنگ های اوبه طورکامل وبا تمام جزِئیات درآثارمنتشر شده توسط مسلمین شرح داده شده است . بعد ازمرگ او این داستان با موفقیت هایی در جنگ و دین ادامه یافت. این دوران ابتدایی باعث تولد امپراطوری بزرگ اسلامی شد که با خلافت چهار خلیفه راشدین (632-661میلادی) آغازشدوتحت خلافت بنی امیه (661-750میلادی) با مرکزیت دمشق ادامه یافت. وسپس تحت خلافت عباسیان با مرکزیت بغداد به اوج خود رسید.


پس چرا؟ ریشه های پنهان؟
کاملاً مشهود است که در قرآن درمورد زندگی پیامبر مکی اطلاعات بسیار اندکی یافت می شود که این اطلاعات نیز توسط عده ای قلیلی از اندیشمندان مسلمان استخراج شده است. تمامی اطلاعاتِ مربوط به زندگی نامه پیامبر که در دسترس است از طریق دو منبع حاصل می شود. منبع اول فعالیت های مربوط به زندگینامه پیامبر، که ازمنابع مرتبط به اوایل قرن نهم و دهم بدست می آیند، عبارتند از: 1) سیره ابن هشام (834) که ادعا میشود مرتبط است با متنی از ابن ابن اسحاق (768) که الان موجود نیست. 2) تاریخ لشکر کشی های نطامی پیامبر(تاریخ جنگ های پیامبر) به قلمالواقدی(822)  3) كتاب الطبقات الكبير  به قلم ابن سعد (845) 4)  تاریخ طبری  به قلم محمد بن جریر طبری. منبع دوم شامل شش کتاب بنامصحاح ستّه (کتابهای صحیح ششگانه حدیث نزد اهل سنت ) به نامهای 1) صحیح بخاری (870) 2) صحیح مسلم (875) 3) سنن ابوداود (888) 4)سنن ترمذی (892) 5) سنن سنائی (915) 6) سنن ابن ماجه (886).

در ادامه بررسی این مجموعه ازمقالات ازلحاظ تاریخی-انتقادی می باید ملاحظات بسیار صورت گیرد، چرا که این کتابت ها 200 سال پس از وقوع حقیقت آنها صورت گرفته است ودر ضمن در زمانی گردآوری شده اند که محمد یک الگوی مقدس هویت برای امپراطوری بزرگ و قدرتمند بود، بنابراین تمامی این گزارشات به نحو مناسبی اورا ویژه و خاص جلوه داده اند. این شخصیت افسانه ای خلق شده بر خواننده ای که این متون را از منظری غیرانتقادی مطالعه می کنند تحمیل می شود. مسائل خاصی به صورت موضوعی مطرح می شوند علی رغم این واقعیت که این مسائل نمی توانسته اند درطول زندگی مطرح شده برای پیامبر نقشی داشته باشند.

با این وجود، از آنجا که تنها با تکیه بر این منابع می توان زندگی محمد را به تصویر کشیدو همچنین قرآن را به دعوت او در مدینه و مکه به او نسبت داد; زندگی و هویت پیامبر عرب از لحاظ تاریخی در سایه ای از ابهام قرار می گیرد. به بیان روشن تر، مشکل این منابع باعث ایجاد ابهام بر کل زندگی محمد از لحاظ تاریخی می شود:» محمد یک چهره تاریخی نیست و زندگینامه او محصول زمانی است که در آن نگارش یافته است». هم چنین این قضیه در مورد قرآن هم صادق است. ادعای گردآوری دعاوی محمد بصورت فعلی، یعنی متن کامل قرآن، برای اولین بار در قرن نهم میلادی مطرح شد. بر طبق این ادعا گرد آوری و تدوین متن کامل قرآن  به همکاری کمیسیونی مرکب از سه نقر مکی به سرپرستی زید ابن ثابت یثربی در زمان عثمان خلیفه سوم(644-656)، به خصوص در سالهای بین 650 تا 656  صورت گرفته است، یعنی 18 تا 24 سال بعد از مرگ محمد.

Rudi Paret در مقدمۀ ترجمه ای که از قرآن انجام داده است چنین می نویسد; تمامی اندیشمندان مسلمان متفق القول هستند که: » ما هیچ دلیلی برای پذیرش اینکه حتی یک سوره از قرآن از محمد نشأت بگیرد نداریم.»  اما چرا؟ او چطور می داند که این مسئله درست است؟ بر اساس چه منابعی او این بحث را مطرح می کند؟ چنین ادعایی مسائل زیادی را در مورد قرآن روشن می سازند که عبارتند از: تنش های زیاد موجود در قرآن; اختلاف در چینش آیات وسوره هادرنسخه های مختلف قرآن; گاهی اوقات تناقضات موجود در سنت های مطرح شده در آن; اینکه آشکارا نشان می دهد که قرآن حاصل یک پروسه ویرایش شده است; ظهور دیر هنگام آن به عنوان قرآنی که هم اکنون می شناسیم (چنانچه قطعات باقی مانده از نسخه های دست نویس نشان می دهد); ودر آخر اینکه چرا چنان دیر هنگام به پیامبر عرب نسبت داده شد. روش ساده ای که Paret و دیگران برای عبور از این مشکلات ادبی-انقادی بکار می گیرند بسیارشوکه کننده است.


ادبیات اسلامی قرن نهم نیز دلالت بر گسترش دیر هنگام اسلام دارد، گرچه شواهد و مدارک کمی از دوقرن اولیه تاریخ اسلام موجود است. معمولا مشکلاتی که بررسی این منابع ایجاد می کنند ذکر نشده اند. Josef Van  یک استثناء فابل ملاحظه است. او اظهار می کند که در مورد قرن اول اسلام مدارک و اسناد بسیار اندکی همانند: کتیبه های روی مسجدالاقصی در اورشلیم، نوشته های روی مسجد بنی امیه در دمشق و نوشته ها وعلائم روی سکه ها موجود هستند. او در ادامه تمامی متون و منابع اسلامی را در مضان اتهام طرح و نقشه قرار می دهد. (باور او این است که تمامی متون اسلامی دوقرن بعد نوشته شده اند و سپس این منابع را به قرن اول و دوم نسبت داده اند). در نتیجه او تاریخ قرن اول اسلام را اصلا بیان نمی کند، بلکه با قرن دوم آغاز می کند. در مورد این قرن هم  مشکلات سابق پا برجاست وهیج مدرک و نوشته ای معتبر موجود نیست. به عبارت دیگر، دو قرن اول اسلام در سایه ای مبهم از تاریخ قرار می گیرند، و گسترش و توسعه امپراطوری بزرگ اسلام بدون بجا ماندن هیج سند و مدرکی؛ غیر قابل توضیح باقی می ماند، حتی زمانیکه در سایر گروه های معاصر با آنها، مثل دشمنان اعراب، رومیان که در زمینۀ ادبیات و دیگر آثار شهره بودند و حتی یهودی ها و مسیحی ها که تحت سیطرۀ مسلمانان بودند دنبال اثر و شواهد ی در مورد این دوقرن می گردیم چیزی یافت نمی شود.

تنها با معدود شواهد و مدارک موجود، یعنی، سکه ها و کتیبه هایی که قادر به تعیین تاریخ و مکان آنها هستیم، می توانیم گسترش  و توسعه دوقرن اول  اسلام را دراین کتاب توضیح دهیم. در همین راستا ثابت خواهد شد که سکه های پیدا شدۀ مربوط به این دوره و همچنین کتیبه های مسجدالاقصی، درواقع بیانگر نشانه ها و متونی است که متعلق به باور مسیحیان و مربوط به دین مسیحیت است، که سندی است بر اعتقادات الهی اعراب اهل سوریه قدیم: خدا یکی و واحد است و فرستادۀ او(مسیح) ستوده(محمد) شده است.( درواقع کلمه Mohammad تنها یک صفت به معنای ستوده شده برای مسیح است). چنین عباراتی – پیدا شده روی سکه ها و کتیبه ها- محدود و مربوط به متون رومی ها و مفهوم تثلیث (مسیح، خدا و روح القدس) و مسیحیت می شود.

بدون شرح!


۱۳۹۴ دی ۲, چهارشنبه

۱۶ اعدام طی روز پس از قطعنامه مجمع عمومی ملل متحد


رژیم ضدبشری آخوندی طی سه روز اخیر ۱۶زندانی را در قزوین، زاهدان، شیراز و آمل بدار آویخت. هشت زندانی امروز سه‌شنبه اول دیماه در زندان قزوین به‌طور جمعی اعدام شدند. در روز 29آذر پنج زندانی به‌طور جمعی در زندان مرکزی بندرعباس و دو زندانی ۲۶ و ۳۰ ساله به اتهام «محاربه» در میدان کوزه‌گری شیراز در ملأعام بدار آویخته شدند. روز 30آذر نیز یک زندانی ۳۱ساله در زندان آمل بدار آویخته شد.
اعدام سه زندانی در زندان گوهردشت کرج و اعدام یک زندانی که یک سرکرده رژیم را در کهنوج به مجازات رسانده بود در زندان کرمان (۲۵آذر)، اعدام یک زندانی۲۰ساله در نوشهر (۲۳آذر) و بدار آویختن یک زندانی ۲۱ساله در نورآباد ممسنی در ملأعام (18آذر)، اعدام یک زندانی در زندان مرکزی بندرعباس (۱۶آذر) و اعدام یک زن در زندان قزوین، اعدام جمعی چهار زندانی 23 تا 35ساله در زندان مرکزی زاهدان (شامل دو برادر به نامهای عطاالله و محمد گمشاد زهی به اتهام درگیری با مأموران سرکوبگر)، اعدام یک زندانی ۳۶ساله در گرگان (۱۵آذر) از جمله جنایتهای رژیم آخوندی است که در دو هفته اخیر به ثبت رسیده است.
رژیم آخوندی شماری از مخالفان و زندانیان سیاسی را در پوش مجرمان عادی و زیر عنوان «محاربه» اعدام می‌کند. اخبار بسیاری از اعدامهای مخفی هیچ‌گاه به بیرون از زندانها و مراکز سرکوب رژیم درز پیدا نمی‌کند.
در همین حال دهها زندانی از جمله برزان نصرالله‌زاده و سجاد سنجری و حمید احمدی که به هنگام ارتکاب جرم انتسابی کمتر از 18سال داشتند، در نوبت اعدام قرار دارند. برزان از زندانیان اهل سنت، در سال ۱۳۸۹، زمانی که دانش آموز سال سوم دبیرستان بود، بازداشت و پس از تحمل ماهها حبس انفرادی به اتهام «محاربه» به اعدام محکوم شد. به گفته بستگان برزان، او « نه کسی را کشته بود و نه به گروهی وابسته بود نه اسلحه‌یی داشت».
عفو بین‌الملل در روز 8دسامبر، ضمن فراخوان به لغو حکم اعدام زندانیان نوجوان نوشت: «ایران... وضعیت شرم‌آور خود را به‌عنوان بیشترین تعداد اعدام رسمی مجرمان نوجوان محکم و سیمانکاری می‌کند... استفاده ادامه‌دار ایران از حکم مرگ علیه افرادی که در هنگام ارتکاب جرم کمتر از 18سال سن داشته‌اند، وحشیانه، غیرانسانی، و به‌شدت غیرقانونی است».
در روز۲۶آذر (۱۷دسامبر) به‌دنبال تصویب شصت و دومین قطعنامه محکومیت نقض حقوق‌بشر در ایران خواستار این هستیم که قاتلان مردم ایران توسط شورای امنیت ملل‌متحد مورد محاسبه قرار گیرند و به‌خاطر جنایت علیه بشریت محاکمه شوند. وی تأکید کرد این لازمه احترام به آرای جامعه جهانی در محکومیت نقض سیستماتیک و وحشیانه حقوق‌بشر در ایران است.

کلام حیات

1آنچه از آغاز بود، آنچه شنیده و با چشمان خود دیده‌ایم، آنچه بدان نگریستیم و با دستهای خود لمس کردیم، یعنی کلام حیات، آن را به شما اعلام می‌کنیم. 2حیات ظاهر شد؛ ما آن را دیده‌ایم و بر آن شهادت می‌دهیم. ما حیات جاویدان را به شما اعلام می‌کنیم، که با پدر بود و بر ما ظاهر شد. 3ما آنچه را دیده و شنیده‌ایم به شما نیز اعلام می‌کنیم تا شما نیز با ما رفاقت داشته باشید؛ رفاقت ما با پدر و با پسرش عیسی مسیح است. 4ما این را به شما می‌نویسیم تا شادی‌مان کامل گردد.
1That which was from the beginning, that which we have heard, that which we have seen with our eyes, that which we beheld, and our hands handled, concerning the Word of life 2(and the life was manifested, and we have seen, and bear witness, and declare unto you the life, the eternal life, which was with the Father, and was manifested unto us); 3that which we have seen and heard declare we unto you also, that ye also may have fellowship with us: yea, and our fellowship is with the Father, and with his Son Jesus Christ: 4and these things we write, that our joy may be made full.